Friday 19 May 2017

Tips Kurangkan Sakit Belakang Dengan Mudah Hanya Di Rumah



Rasa sakit-sakit atau ketidakselesaan di bahagian belakang atau berhampiran pinggang pasti menyebabkan individu tidak selesa dan sukar untuk melakukan tugas serta rutin harian.

Sakit belakang sebenarnya bukanlah sesuatu yang luar biasa kerana boleh dikatakan hampir setiap individu mengalaminya tanpa mengenal faktor jantina mahupun usia.

Penyakit ini juga yang kedua paling kerap menyerang manusia selepas penyakit selesema menyebabkan hampir tiada seorang pun terkecuali daripada merasainya.

Namun aktiviti berat yang banyak dilakukan lelaki mahupun wanita dewasa menyebabkan golongan ini dikatakan lebih kerap menghadapi masalah ini.

Antara faktor penyumbang sakit belakang ialah:

📍Obesiti
📍Merokok
📍Tekanan
📍Keadaan fizikal tidak elok
📍Postur badan yang salah
📍Posisi tidur tidak elok
📍Tiada sokongan daripada tilam ketika tidur

Sakit belakang, khususnya pada bahagian pinggang boleh menjadi petanda kepada masalah kesihatan yang lebih serius terutama bagi kesakitan yang disertai demam atau hilang kawalan untuk buang air kecil atau besar; sakit ketika batuk dan kaki terasa semakin lemah. Jika demikian silalah berjumpa dengan doktor.

Kebanyakan masalah sakit belakang boleh dirawat tanpa pembedahan. Antara kaedah rawatan ialah untuk mengawal kesakitan, mengurangkan keradangan, mengembalikan fungsi dan kekuatan bahagian belakang serta mencegah kecederaan daripada berulang.

TIPS KURANGKAN SAKIT BELAKANG.

1. Menekap bahagian yang sakit dengan ais atau pek panas boleh mengurangkan kesakitan dan keradangan, membantu sesetengah pesakit untuk bergerak. Sejurus selepas mengalami trauma, pesakit seharusnya menekap pek ais yang dibalut dengan tuala pada bahagian sakit selama 20 minit beberapa kali sehari.

2. Selepas dua atau tiga hari melakukan kaedah ini, tuam bahagian berkenaan dengan tuala atau pek panas untuk seketika bagi merehatkan otot dan merangsang aliran darah.

3. Mandi air suam juga boleh membantu merehatkan otot.

4. Boleh berehat di katil (baring) tetapi hanya untuk satu atau dua hari saja. Berehat (baring) boleh membuatkan sakit belakang bertambah teruk dan menyebabkan seseorang pesakit mengalami tekanan, kemurungan, melemahkan otot dan kemungkinan berlakunya darah beku pada kaki. Pesakit seharusnya kembali melakukan aktiviti harian secepat mungkin.

5. Bersenam adalah cara yang paling berkesan untuk mempercepatkan penyembuhan kepada masalah sakit belakang (khususnya sakit pinggang) dan menguatkan otot belakang dan abdomen. Antara senaman yang mudah dilakukan ialah senaman regangan, berenang, berjalan atau menjalani terapi pergerakan bagi memperbaiki koordinasi dan keseimbangan untuk postur dan otot.

6. Doktor juga akan memberikan ubat untuk merawat sakit belakang akut dan kronik. Selain itu terapi intervensi (termasuklah suntikan ubat bius steroid pada tisu, sendi atau akar saraf) dan suntikan epidural.

7. Pembedahan adalah pilihan terakhir, selepas semua kaedah lain tidak berjaya mengurangkan kesakitan. Dapatkan pandangan kedua jika anda disyorkan menjalani pembedahan kerana kini ada banyak kaedah baru yang lebih mudah dan berkesan. Antaranya ialah pengambilan suplemen yang dapat membantu kurangkan kesakitan.

BAGAIMANA SUPLEMEN SHAKLEE BOLEH MEMBANTU?

Ostematrix Shaklee merupakan sumber kalsium semulajadi yang dilengkapi dengan Vitamin D, Magnesium, Zink, Boron, Manganes dan Kuprum untuk memastikan penyerapan kalsium yang optimum disamping memberi kebaikan yang lain. Pendek kata Ostematrix Shaklee menawarkan lebih dari sekadar kalsium.

Kenapa kalsium?

Sememangnya badan kita amat perlukan kalsium kerana kalsium merupakan mineral paling banyak dalam badan. Dianggarkan kira-kira 99% kalsium terkandung dalam tulang dan gigi.


Kekurangan kalsium akan menyebabkan masalah seperti berikut:

- sakit tulang belakang dan pinggang

- badan mudah lenguh

- sakit kepala

- kaki mudah kebas

Testimoni Ostematrix :





Vivix Shaklee juga dapat melegakan sakit belakang.

Vivix menjaga keanjalan struktur cakera tulang belakang dan mengurangkan risiko slip disc. Ia sangat penting dalam membantu menyokong kesihatan sendi dan juga menyokong kesihatan tubuh dengan memberi keperluan secara menyeluruh.

Testimoni Vivix :



Anda atau ahli keluarga anda mengalami masalah seperti diatas bolehlah iktihar dengan suplemen ini. Walaupun sakit belakang tidaklah seteruk mana tapi sudah boleh menjejaskan kehidupan seharian anda.

Jika anda berminat dengan suplemen ini,bolehlah hubungi saya.

Joy Dariene (1161498)
📲 SMS/WA/CALL : 0148601038

Atau boleh KLIK DI SINI untuk pembelian secara online.


No comments:

Post a Comment